Kohta on kulunut jo reilusti pari vuotta siitä kun aloimme kääntää Legacy Familytree -sukututkimusohjelmaa suomenkielelle ja olen ollut tiimin johdossa koko sen ajan. Peruskäännös valmistui äskettäin - ja vuosi pitempään siinä meni kuin mitä aikanaan uskottiin. Suomalaiset sukututkijat testaavat nyt jo meidän luomustamme, ja kuka tahansa voi osallistua testaukseen!
Käännökseen on vielä jäänyt paljon hiomista ja pitäähän ne ohjeetkin saada suomeksi. Tekemistä siis riittää. Yhteydenpidossa on myös hiomista, pelkän sähköpostin varassa on hankala ylläpitää toimivaa tiimiä. Yhteydenpitotyökalut ovat siksi olleet erityisesti tarpeen, ennen kaikkea ohjelmistotalon postituslistat ja tuo Historismin Foorumi, jonka linkki on tuossa oikealla sivupalkissa. Tiedostojen jakamiseen on käytetty myös eSnips-palvelua ja kokoontumisiin MSN-messengeriä, sen heikoista turvaominaisuuksista huolimatta. Skypen käyttöä ei vielä olla kokeiltu. Tietotekniikassa tulee pidetyksi liikaa itsestäänselvänä, että hommat toimii.
Sinänsä hassua. Nimittäin pitkällä kokemuksella voisi sanoa että tietotekniikassa lopulta koko ajan on jokin pielessä - ainakin vähän. Soneran kaapeliyhteydet ovat kolmasti estäneet yhteydenpidon kokonaan juuri MSN-kokoontumisen yhteydessä, tai kun pitäisi siirtää valmista aineistoa internetin kautta, ja ovat muutenkin toimineet luvattoman huonosti - yhteys "pätkii". Foorumin edellinen palveluntarjoaja lopetti palvelun mitään virkkamatta. Foorumi piti rakentaa uudestaan uuden palveluntarjoajan kanssa, ja juuri silloin kun siirsin viestejä Foorumilta toiselle, yhteys internetiin katosi illalla kymmenen aikaan kahdeksaksi tunniksi, päätellen siitä että se taas aamulla toimi. CD/DVD-asemat hajosivat maalis- ja kesäkuussa. Kiintolevy hajosi syyskuussa. Lokakuussa selvisi että kaikki varmuuskopiot eivät olleetkaan käyttökelpoisia. Verkonpainoja olisi nyt parille siikaverkolle.
No, nyt tietysti, juuri kun pitäisi olla yhteydessä postituslistojen kautta testaajiin, minä en saa yhtään sähköpostia perille mihinkään Millennian osoiteeseen miltään sähköpostitililtäni, ainakaan henkilökohtaiselta tililtä, työnantajan käyttööni antamaa tiliä en käytä tällaiseen. Mutta viestini lyövät päätään seinään mutta eivät mene perille. Millennian väki kiroaa oman postipalvelimensa toimittajaa, ja syystä, sillä joku siellä tällä hetkellä estää tietämättömyyttään, tahallaan tai laiskuuttaan viestieni perillemenon. Tai on säätänyt spammintorjunnan nupit kaakkoon. Oletteko huomanneet että tietotekninen vika ei ole koskaan siellä minne otatte yhteyttä? Vika on aina vastapuolella. Jos ei ole mitään soveltuvaa "vastapuolta", sanotaan että vika on täysin käsittämätön.
Monenlaista tapahtumaa ja kommellusta on kahden vuoden aikana ollut. Merkillistä että sähköpostitse voidaan saada aikaan kaikkea sellaista. Jokunen riitakin. Väittävät että riitaa ei voi lopettaa postiryhmäkeskustelulla, mutta sen voi aloittaa. Ennen olin samaa mieltä, mutta en enää. Kun halua löytyy, tulee asiat sovituksikin. Mitenkähän tällaisen blogin kanssa on?
2 kommenttia:
Tuo "spammintorjunnan nupit kaakkoon" kääntö on useissa tapauksissa omasta postilaatikon toimittajasta johtuvaa. Kyseinen postitoimisto on joutunut spammi listalle (harmaa/musta).
Jos postilaatikon kautta on lähetetty spämmiä joutuu listoille, näin on käynyt jopa kaikille Soneran sähköpostin käyttäjille;)
Tietoturvan nimissä tehdään varsin rajujakin toimenpiteitä, ja aivan syystä.
Kyllä, SpamCop oli pistänyt *dlc -osoitteet varolistalleen, eikä Saunalahden toimenpiteillä ollut asiaan vaikutusta, ts. eivät kyenneet vakuuttamaan SpamCopilaisia siitä että Saunalahden toimet spammin estämiseksi olisivat riittävän tehokkaita.
Lähetä kommentti