14. kesäkuuta 2008

Mutta se, mikä todella ärsyttää

...on se, kun joku sieppaa työsi ja käyttää sitä hyväkseen.

Minun (viime aikoina päivityksellisti laiminlyödyn) sivustoni nimi on Historimi.net. Ehkä joku teistä on joskus vahingossa kirjoittanut selaimeen url:ksi www.historismi.net.

Minähän loin vuonna 1997 sukututkimukseni esittelyyn sivuston osoitteeseen http://www.saunalahti.fi/hirvela ja nimesin sen - lähes alusta saakka - Historismi.Net" -sivustoksi, mutta em. domainia en koskaan rekisteröinyt. Sivustolla käy tänäkin päivänä muutama tuhat selaajaa kuussa etsimässä sukututkimusneuvoja ym.

Vuonna 2005 suunnittelin www.historismi.net -osoitteen rekisteröimistä. Tarkistin sen olevan vapaana, mutta asia jäi. Vuonna 2006 päätin toteuttaa rekisteröinnin, mutta havaitsin että osoite ei ollut enää vapaa. Harmissani katsoin kuka ehti minua ennen, ja yllätyksekseni havaitsin että sivustolla on osaksi minun sivustoltani poimittuja otsikkoja linkkeinä jotka kaikki avaavat tietyn kaupustelusivuston linkkejä.

Mitään varsinaista sisältöä tai toiminnallisuutta ei minun sivustoltani kuitenkaan ole kopioitu. Tarkoitan että esim. Pekka Kosonen ja Harri Hirvelä ovat nimiä jotka eivät sinällään ole minun yksityisomaisuuttani, eikä tältä huijaussivulta niitä yhdistetä minuun tai miainittuun esi-isääni. Vastaavasti sivustoni haetuinta tietoa ovat "Vanhat nimet", "Lyhenteet ja termit", "Sukutaulut", "Rahan arvo" ym. otsikoitten alle keräämäni tiedot - ja tämä huijarisivusto käyttää niitä kaikkia noiden samojen kaupustelulinkkien avaamiseen.

Päätin silloin etten puutu asiaan. Nyt 2008 olen heräämässä toisiin ajatuksiin. Linkkitekstit ja nimet eivät voi olla vain minun omaisuuttani, mutta esiintyessään yhdessä ne muodostavat yhtenäisen teoksen.

Olen siis joutunut domain-nimien kaappauksen kohteeksi. Kiusallinen taho on huomannut hyvät ja suositut web-sivut ja on rekisteröinyt ne minun sivuihini liittyvien hakusanojen kanssa itselleen anonyymisti. Itse rekisteröinti on tehty Brittiläisen NameKing-palvelun kautta anonyymisti, mutta rekisteröijä lienee kotoisin jostain veroparatiisista.

Tietoturva ry:n pj. Pete Nieminen kertoo:

Tämä on vastaavanlaista haitantekoa kuin roskapostittaminen. Itse syyllistä on todella vaikeaa saada vastuuseen. Vaikka nettiin aineiston tekijöiden toimesta julkisesti julkaistuja aineistoja yleensä todetaan tekijänoikeuslainsäädännön puolesta saavan uudelleenkäyttää, nimenomaan mainitsemasi esitystapa tuo sinulle niihin tekijänoikeuden.


Nieminen suosittelee että jos haluan saada Historismin rekisteröidyksi, minun on tehtävä se esim. Historismi.org -nimellä. Mutta minäpä pohdin että samalla hyödynnän tuota varasta jos nimet edelleen ovat niin lähellä. Siispä - sivuston nimi tulee vaihtumaan tänä vuonna ja samalla nimellä rekisteröidään url. Ideoita uudeksi nimeksi?

Ei kommentteja: